• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 23 خرداد 1397
کد مطلب : 19555
+
-

انبوه‌سازی در مناطق فرسوده  اراک و ساوه

ماندانا مجنونی| اراک - خبرنگار:

 بافت‌های فرسوده استان‏،‌ مراحل توسعه و رشد خود را به شکلی آهسته سپری می‌کنند، اما تا رسیدن به نقطه‌ای که در شأن کلانشهر اراک و استان صنعتی مرکزی باشد فاصله زیادی دارند. بدون تردید مدیریت مناسب در ساختار اصلاح بافت‌های فرسوده، تأمین اعتبار و برنامه‌ای جامع و تخصصی درباره ساماندهی این مناطق حاشیه‌ای، یکی از نیازهای ضروری استان است. برای اطلاع بیشتر از برنامه‌های استان با «مهدی زندیه‌وکیلی» معاون عمرانی استاندار و جانشین رئیس ستاد بازآفرینی بافت‌های فرسوده استان گفت‌‌و‌گویی انجام دادیم.


برای احیای بافت‌های فرسوده شهرهای استان چه برنامه‌ای در نظر گرفته شده است؟

ستاد بازآفرینی بافت‌های فرسوده برای ایجاد هماهنگی و برنامه‌ریزی در استان تشکیل شده است که موضوع اصلاح بافت‌های فرسوده در مناطق شهری در این ستاد مورد بررسی قرار می‌گیرد. در سال جاری این ستاد 2 جلسه تشکیل داده که بر اساس بررسی‌های انجام شده 2 شهر اراک و ساوه به دلیل حجم بالای حاشیه‌نشینی و بافت‌های فرسوده به منظور بهسازی در اولویت قرار گرفته‌اند.
طبق برآوردهای صورت گرفته در اراک و ساوه 700 هکتار بافت ناکارآمد وجود دارد که در کل 23 درصد جمعیت استان در این 700 هکتار ساکن هستند.

آیا انتقال ساکنان این مناطق می‌تواند مشکل را برطرف کند؟

مشکلات این مناطق فقط به ساختار عمرانی منطقه ختم نمی‌شود. مسائل و چالش‌های فرهنگی و اجتماعی متعددی وجود دارد که این مسائل با انتقال ساکنین نه تنها حل نمی‌شود، بلکه به سایر مناطق نیز بسط داده خواهد شد.
در کنار بهسازی بافت منطقه و ساختمان‌ها اقدامات فرهنگی و اجتماعی نیز باید انجام شود. این موارد مورد توجه ستاد قرار دارد و با نظر کارشناسان برنامه‌ریزی مناسب برای بهبود وضعیت اجتماعی و فرهنگی نیز انجام خواهد شد.

روند بهسازی منازل مسکونی نامناسب به چه نحو است؟

پروژه‌های مختلفی برای این بخش در نظر گرفته شده است، مهم‌ترین اقدامی که برای بهسازی منازل مسکونی در نظر گرفته شده است، همکاری با سرمایه‌گذاران برای انبوه‌سازی است. معمولاً متراژ منازل این مناطق بسیار کم و غیر استاندارد است. این منازل باید تجمیع شوند و انبوه‌سازی انجام شود که برای این بخش با انبوه‌‌سازان مذاکره اولیه شده و در نهایت توسط سرمایه‌گذار انجام می‌شود.
برای اجرای پروژه‌های انبوه‌سازی جا‌به‌جایی برخی از ساکنین ضرورت  دارد و بعد از این مرحله اجرای طرح آغاز می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید